Čistě teoreticky by měl být každý golfista schopen švihat tím rychleji, čím lehčí je jeho shaft. Ale jsou i tací, kteří s lehčím shaftem rychlost svého švihu nezvýší. Byť se to zdá být proti „přírodním“ zákonům a určitě to je proti pravidlům většiny, tak někteří hráči a hráčky s lehčím shaftem v ruce zpomalují. Jen se zeptejte svého club fittera, jistě vám to potvrdí.
Jedná se o další z paradoxů club fittingu (stavby holí na míru hráče/hráčky), kdy se zdá, že na každou otázku je jasná odpověď. A ona není. Každý jsme jiný. I když se sejdou dva naprosto stejně velcí, stejně silní i technicky stejně vybavení hráči, může každý odejít s jinak těžkým shaftem. A oba budou spokojení. Právě díky club fittingu, kdy odborník za vydatné pomoci technologie odhalí drobné nuance, které jsou důležité pro co nejlepší konečný výsledek. Vždyť i nejlepší hráči na světě, kteří znají svůj švih a nadprůměrně rozumějí technologiím golfového průmyslu, využívají tzv. club fittery pro optimalizaci svého vybavení.
Kdy zvolit těžší shaft
Zní to opravdu zvláštně, ale u některých z nás dokáže těžší shaft aktivovat vyšší švihovou rychlost. Podobně jako někteří sportovci podávají nejlepší výkony pod tlakem.
Paralelu můžeme hledat v nošení břemen. Zde platí, že čím těžší náklad neseme, tím více svalových skupin aktivujeme navíc s větší intenzitou. Ergo větší zátěž aktivuje více svalů, což může mít za následek efekt v podobě nárůstu rychlosti švihu. Klíčovým faktorem pro maximalizaci švihové rychlosti je tedy maximalizace svalové aktivity. A pro někoho je prostě jednodušší aktivovat svaly za pomoci větší váhy shaftu, tedy s těžším shaftem švihá rychleji.
Tady se sluší zvýraznit jedno zajímavé pravidlo, kterým se kvalitní fitting driveru často řídí a to je „najít nejměkčí shaft pro možnosti daného hráče, který mu/jí stále dovolí dostatečně kontrolovat rozptyl ran„. Nikde není psáno, resp. není pravidlem, že to musí být ten nejlehčí.
Na videu níže se můžete podívat na krátký rozbor hlavního fittera spol. TPT Golf Jona Sinclaira, který ukazuje jak jednomu hráči pomohlo navýšení váhy shaftu k více než deseti metrům navíc při hře driverem i fairwayovým dřevem.
Kdy zvolit lehčí shaft
Při snaze maximalizovat rychlost švihu je pro mnoho golfistů a golfistek lepší lehčí shaft. V rámci rekreačního golfu si troufám říci, že u většiny.
Klíčovými faktory pro zisk větší vzdálenosti, s tím že u obou může lehčí shaft pomoci, jsou:
- rychlost hlavy hole v okamžiku impaktu
- hmotnost hlavy hole (neplatí těžší = rychlejší)
Lehčí shaft znamená nižší celkovou váhu hole. Do té se kromě shaftu počítá samozřejmě ještě váha gripu, váha hlavy hole, váha ferule či nastavitelné koncovky (anglicky „hosel“) a spojovacích materiálů (pásky a lepidlo). Slabší golfisté (silově a/nebo technicky) pak mohou švihat stejně rychle (rychlost hlavy hole v impaktu) jako někdo, kdo má lepší techniku nebo více síly, ale příliš těžký shaft. Jen si zkuste představit závod dvou stejných motokár (sprint na 100m), kdy v jedné sedí žokej Váňa a v druhé judista Krpálek. Výsledek je jasný, že 🙂
Hmotnost hlavy hole samozřejmě úzce souvisí se švihovou hmotností, ale o tom zase jindy. Tentokrát zůstaneme u hmotnosti shaftu.
Práce s hmotností hlavy hole je v posledních letech zřejmá u všech hlavních výrobců. Stačí se podívat na všechny ty šrouby, posuvná závaží, kosmické materiály práci s umělou inteligencí atd. To vše má jediný cíl – optimalizovat váhu hlavy hole a umístění těžiště tak, aby poskytovaly vzdálenost, přesnost a správný pocit při úderu. Obecně se dá říci, že těžší hlava hole dokáže přenést více energie v okamžiku impaktu. Pokud bude stejná rychlost hlavy hole, nebo alespoň velice podobná. V okamžiku impaktu je totiž tento přenos energie takřka zcela spojený s hlavou hole. Minimální roli pak hraje poledních cca 10cm shaftu.
Použití lehčího shaftu (a gripu) tedy mimo jiné znamená možnost použití těžší hlavy hole bez toho, že by byla zvýšena celková váha hole. A to se vyplatí vždy, když chcete svůj drive nacpat co nejdál to jde. Takže skoro vždy 🙂