Každý rok výrobci uvedou na trh dostatečné množství nových driverů na to, abych měli z čeho vybírat. Letos tomu není jinak a my jsme se rozhodli vám pomoci s výběrem. Připravili jsme si čtyř dílnou sérii o driverech pro letošní rok, kterou nakonec zhodnotíme a pokusíme se o vlastní erudovaný závěr. Dnešní díl je v pořadí druhý a patří hodnotitelům z britského severu Today’s Golfer.
Jak testuje Today’s Golfer
- Měřícím zařízením byl špičkový přístroj GC Quad, který sbírá data pomocí 4 kamer (2 pro míč a 2 pro hůl).
- Testovali 2 hráči a hole byly nastaveny dle jejich dispozic ze standardní tzv. „stock“ nabídky jednotlivých výrobců. Jeden hráč je profesionál a druhý je odborníkem na vybavení.
- Míčkem pro test byl Callaway Chrome Soft X Triple Track.
- Data z GC Quad byla zaznamenána pro každou hůl a následně porovnána mezi sebou.
- Drivery byly rozděleny do 3 kategorií: Low Spin, Tolerance a Draw-Biased nebo-li se zaměřením na nízkou rotaci míče, na toleranci chyb a pro redukci slice. Toto dělení sleduje uspořádání nabídky většiny výrobců.
Low Spin drivery – když potřebujete méně zpětné rotace
Minimálně posledních 10 let je „low spin“ nebo-li snaha o snížení zpětné rotace prostřednictvím nové technologie u driverů jedním z hlavních témat. Výrobci dosahují snížení zpětné rotace většinou tím, že umožňují umístění závaží (a tedy i těžiště) blízko úderové plochy (za ní), což má za vliv nárůst carry distance a ball speed. A vzdálenost u driverů samozřejmě prodává. Na druhou stranu, těžiště umístěné blíže úderové plochy hole snižuje tzv. MOI neb-li moment setrvačnosti a ten ovlivňuje tolerantnost hole. U těchto holí tedy vyměňujeme rychlost za toleranci. A to nesedí každému, zvlášť když se jedná až o 20% snížení tolerance k nepřesným úderům.
Novinky v konstrukcích hlav holí jednotlivých výrobců pro rok 2021 se však snaží dodat maximum v obou kategoriích.
Low Spin drivery jsou primárně určeny hráčům s vyšší švihovou rychlostí 100MPH a více. Větší rychlost tvoří více spinu, kterého se tito hráči snaží zbavit, aby získali optimální trajektorii svých ran. I proto například Bryson DeChambeau hraje driver s loftem okolo 7° a někdy i menším.
Opravdový přelom v této kategorii nastal v roce 2013, kdy spol. TaylorMade představila svůj driver SLDR. Dodnes je tento driver považován za opravdového zabijáka zpětné rotace – tzv. „spin killer“.
Pořadí dle Today’s Golfer včetně zajímavých tipů a názorů z testování přinášíme níže.
TOP 5 – LOW SPIN
TaylorMade SIM2
Lofts: 8° / 9° / 10.5°
Stock shaft options: Mitsubishi Tensei AV Raw 60 / Project X HZRDUS Smoke RDX 70

- O 12 % větší úderová plocha než u předchozího modelu SIM posouvá větší část úderové plochy až k limitu CT (characteristic time).
- O 5 % větší MOI (momnet of inertia = moment setrvačnosti) znamená lepší toleranci hole k úderům mimo sweet spot.
- Poskytuje o cca 200 – 300 otáček méně než model SIM2 Max.
- Po dlouhé době hlava hole využívající hliník jako jeden z hlavních materiálů. Zde spolu s karbonem.
- Nepřítomnost posuvného závaží zde snižuje váhu hlavy hole oproti předchozímu modelu.
- O 1,4 % méně carry vzdálenosti než nejdelší driver v kategorii.
- Pouze 7% (v průměru) pokles carry vzdálenosti mezi dobrými a špatnými zásahy míče.
Callaway Epic Max LS
Lofts: 9° / 10.5°
Stock shaft: Mitsubishi MMT 60/70

- LS neznamená Low Spin. Alespoň ne letos a ne u tohoto modelu. Max LS je sice papírovým nástupcem modelů Sub Zero, ale s otáčkami cílí někam do rozmezí 2600 – 2700 RPM (ot./min) a jeho hodnota MOI kolem 8400 je také daleko vyšší, než tomu je u modelů Sub Zero.
- Callaway říká, že tímto modelem dává prostor pro snižování RPM i nižším a středním handicapům, nejen skvělým hráčům. A to proto, že k nižšímu spinu přidává také slušnou porci tolerance.
- 13g závaží umožňuje korekci ran o 12 metrů. A někdy i více 🙂
- Hlava hole má tradiční hruškovitý tvar, který ocení hlavně zručnější hráči.
- Nejdelší driver v kategorii.
- Pouze 5,3% (v průměru) pokles carry vzdálenosti mezi dobrými a špatnými zásahy míče.
- Model Epic Speed produkuje více rychlosti/vzdálenosti než tento model, tedy Max LS!
- Součástí hlavy hole nová „Speed Frame“ technologie, která navazuje na úspěšný systém „Jailbreak“.
Cobra King RAD Speed
Lofts: 9° / 10.5°
Stock shaft: Fujikura XF1 or XF3 / Project X HZRDUS RDX Blue / Project X Evenflow Riptide CB

- Cobra RAD Speed má ze všech letošních modelů tohoto výrobce těžiště nejblíže k úderové ploše.
- Se vší tou váhou (32g), kterou jde pomocí šroubováčku umístit nízko a blízko k úderové ploše, je tento driver právem v kategorii low spin. Ve správných rukou se jedná o opravdu silnou zbraň, která dokáže produkovat velice dlouhé rány z týčka.
- CNC frézovaná úderová plocha, titanová kostra, carbonová koruna, radiální umístění vyměnitelných závaží, senzory Arccos v gripech… tento driver je doslova nabitý technologiemi! A patří k nejlevnějším na trhu!!
- Patří mezi 3 nejdelší drivery v testu. Délkou úderů, ne délkou shaftu.
- Není bohužel příliš tolerantní k nepřesným zásahům. Obzvláště pokud je nastaven na low spin, tedy se závažím/těžištěm vepředu.
Ping G425 LST
Lofts: 9° / 10.5°
Stock shaft: Ping Tour / Ping Alta CB

- Celá řada G425 je o tom dostat maximum z předchozí řady G410. Je to takový povedený výrazný facelift s nějakým tím výkonem navíc. A ten jistě nikoho neurazí.
- LST je modelem s nejmenší hlavou hole (konkrétně 445cc) hruškovitého tvaru.
- G425 LST by měl produkovat o 200 RPM méně než předchozí model G410 LST a o 500-700 RPM méně než model G425 Max.
- V zadní části hlavy hole je umístěni 17g závaží, které je možné přemisťovat do 3 různých pozic.
- Nejméně „spinujicí“ driver v testu.
- I přes svůj menší objem hlavy hole patřil tento model do TOP 5 v rámci tolerance nepřesných úderů. Napříč všemi kategoriemi!!
Titleist TSi 3
Lofts: 8° / 9° / 10°
Stock shaft: Kuro Kage Black / Tensei AV Blue Raw / HZRDUS Smoke Black /Tensei AV White Raw

- Úderová plocha z titanové slitiny určené pro „kosmický“ průmysl udělala své. Ihned po vedení byl driver zařazen do bagu všemi Tour Staff hráči značky.
- Nový tvar hlavy hole snižuje tření o 15 % (odpor vzduchu) a zvyšuje toleranci u úderů nad a pod střed líce o 13 %. I tak je ale tento model určen hráčům s vyšší konzistencí kvalitního zasahování středu úderové plochy. Pro ostatní je spíše model TSi 2.
- Už minulou modelovou řadou se Titleist oprostil od nálepky „high spin“ u svých driverů. A letošními modely se dokonce dostal mezi nejlepší v kategorii, která mu dříve byla zapovězena. Snad se v ní udrží. Reputaci a kvalitu na to rozhodně má.
- Svou cenou patří na špičku letošní nabídky. Obzvláště, pokud si vyberete shaft, který není ve standardní nabídce.
- Tvar této hlavy hole je opět tradiční – hruškovitý.
- Model TSi 3 je určen lepším hráčům a nepatří tedy mezi nejtolerantnější.
TOP 5 – TOLERANCE
Ping G425 Max
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Ping Alta CB / Ping Tour

- Ping k modelové řadě G425 říká, že bere vše, co bylo dobré u řady G410 a dělá to skvělým.
- Model Max rozhodně nepatří k nejdelším. Například oproti modelu Callaway Epic Max ztrácí 8 yardů v celkové délce. Ale jeho rozdíl ve vzdálenostech mezi dobrými a špatnými údery činí pouhých 7 yardů. A to je opravdu velice konzistentní výsledek!
- Závaží v zadní straně hole má hmotnost 26 gramů.
- MOI tohoto modelu je o 7 % vyšší než u toho předchozího.
- Celo-titanová hlava dodává driveru velmi osobitý zvuk a mezi karbonovými konkurenty jej rozpoznáte napříč polovinou hřiště.
- Pokud hledáte toleranci k úderům napříč celou úderovou plochou, toto by měla být vaše volba. Minimálně pro vlastní test.
Callaway Epic Speed
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Project X Cypher 40 / Project X HZRDUS Smoke IM10 50/60 / Mitsubishi MMT 60/70

- Je navržen tak, aby byl rychlý a dlouhý, zatímco rozptyl ran je řízen úderovou plochou, která má na starosti spin.
- Svým vepředu umístěným těžištěm by vlastně ani neměl být v této kategorii. Nesedí ale ani do kategorie „low-spin“ a už vůbec ne mezi Draw-Biased nebo-li se zaměřením na redukci slice.
- Pokud trefujete častěji střed líce hole (sweet spot) než mimo, pak toto je driver, se kterým budete pálit skutečně daleko a zároveň poskytne slušnou dávku tolerance.
- Očekávejte podobné počty zpětných otáček jako u modelu Mavrik, ale s vyšším vzletovým úhlem.
- Součástí hlavy hole nová „Speed Frame“ technologie, která navazuje na úspěšný systém „Jailbreak“.
Callaway Epic Max
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Project X Cypher 40 / Project X HZRDUS Smoke IM10 50/60

- Díky 17 gramovému závaží v zadní části hlavy hole můžete dle výrobce směr svých ran upravit až o 20 yardů.
- Má výrazně jiný tvar hlavy hole než model Epic Speed, který působí kompaktněji a pokud by šlo jen o tvar hlavy, tak by většina hráčů volila právě Epic Speed. Ale o ten v první řadě nejde. Jde o trefování fairwayí a nějakou tu vzdálenost. A v tom většině golfistů pomůže spíše model Max.
- Spolu s modelem Honma TR20 byl Epic Speed Max nejdelším driverem v kategorii TOLERANCE.
- Oproti loňskému anti-slice modelu Mavrik Max dokáže tento oslovit širší publikum.
- Callaway ve své nabídce disponuje širokou škálou shaftů.
- Součástí hlavy hole nová „Speed Frame“ technologie, která navazuje na úspěšný systém „Jailbreak“.
TaylorMade SIM 2 Max
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Fujikura Ventus Blue 50 or Mitsubishi Kuro Kage Silver 60

- Stejně jako týmy F1 každý rok rekonstruují své monoposty, aby dosáhly maximálního výkonu, TaylorMade rozebral SIM2, aby optimalizoval konstrukci hlavy driveru novým způsobem.
- Opět je ve hře hliníková „podkova“ po obvodu zadní části hole a závaží. To má u modelu MAX hmotnost 24 gramů.
- Hliník má snižovat kroucení hlavy hole při úderu a závaží zvyšuje MOI.
- Oproti předchůdci v řadě SIM má tento model o 5 % větší úderovou plochu a o 3 % vyšší MOI.
- Ani gram z celkové váhy hole není umístěn neefektivně.
- TaylorMade SIM2 MAX v délce zaostal o pár metrů za Callaway Epic Max (nejdelší driver v sekci TOLERANTNÍ), ale umístil se před konkurencí v podobě značek Ping, Cobra a Titleist.
Mizuno ST-Z
Lofts: 9.5°/10.5°
Stock shaft: Project X HZRDUS Smoke Black 60/70, Fujikura Motore XF3 50/60/70, Project X Riptide CB 40/50/60

- ST-Z kombinuje ultrastabilitu a nízký spin a je velmi dobrou volbou pokud chcete hrát rovně a daleko.
- Hlava je široká s nižším profilem a kombinuje titanovou úderovou plochu s karbonovým sole (spodní část hlavy hole).
- Oproti loňskému modelu bylo zapracováno i na zvuku hole a to na základě požadavků reprezentantů značky z řad profesionálů a profesionálek.
- ST-Z nepatří k nejdelším a to i díky kratší délce shaftu, než jaké byly na ostatních driverech v testu. To mělo na druhou stranu za následek vyšší konzistenci ran.
- 3. místo v testu z pohledu ochrany vzdálenosti při nepřesně zasažených úderech, 2. místo při ochraně rychlosti míče a první místo v kontrole back spinu.
TOP 5 – REDUKCE SLICE
TaylorMade SIM2 MAX-D
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Fujikura AirSpeeder 45
Díky nové konstrukci z uhlíkových vláken a hliníku, spolu s 22g závažím, TaylorMade hlásí, že Max D má o 15% více MOI než loňský originál. To znamená, že měl disponovat jedním z nejvyšších MOI mezi tzv. anti-slice drivery.
- Standardem je zde shaft AirSpeeder 45, který je velmi lehký a bude tak vyhovovat hráčům s nižší švihovou rychlostí.
- Pokud se v rámci fittingu skombinuje s vyhovujícím shaftem, rozhodně se nejedná o hůl jen pro pomalu švihající hráče.
- Díky chytře použité kombinaci barev a jejich přechodů není na hlavě hole při založení tolik vidět to, že je mírně zavřená, tedy míří více vlevo u pravorukého hráče.
- Pokud hledáte v této kategorii, zařaďte SIM2 MAX-D do užšího výběru.
Ping G425 SFT
Lofts: 10.5°
Stock shaft: Ping Alta CB

- Model SFT je opravdovým slice-killerem.
- Pevné 23 gramové závaží pomáhá s redukcí slice ještě více než loňský model nebo letošní G425 Max. Konkrétně je to o 10 resp. 25 yardů v případě nového modelu.
- Alty CB (CB = counter balanced) tedy shaft, který má vyšší procento váhy umístěno pod gripem hole a pomáhá tak urychlit švih je volbou pro většinu hráčů. Pokud by to nestačilo, výbornou volbou je shaft Alta Distanza o hmotnosti 40 gramů.
- Pravděpodobně největší resp. nejsilnější nastavení na „Draw“ mezi všemi drivery v této kategorii.
- Pokud často ztrácíte míče na pravé straně hřiště (u praváků), pak tento driver vyzkoušejte. Už při založení vám bude jasné, že pokud vám něco pomůže eliminovat chybu doprava (kromě vašeho trenéra), je to tato hůl.
- Výraznější zvuk, než ostatní.
Callaway Epic Max
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Stock shaft: Project X Cypher 40 / Project X HZRDUS Smoke IM10 50/60

- Model Epic Max je svým designem, funkčností a podle očekávání výrobce hnacím motorem v kategorii driverů pro rok 2021.
- Ze tří letošních modelů značky tento posílá míčky nejvýše a zároveň je nejtolerantnější k nepřesným zásahům. Je tedy velmi univerzální.
- I díky tomu se umístil ve dvou kategoriích. Jeho nastavitelnost ( -1 až +2 stupně loftu, možnost upravit lie angle a posuvné závaží) z něj dělá driver, který právem můžeme považovat i za „kladivo na slice“.
- Shaft Project X Cypher 40 je vhodný pro všechny, kteří bojují s rychlostí svého švihu.
- V této kategorii jsou rozdíly mezi délkou ran u různých značek a modelů poměrně malé i proto je důležité mít z hole dobrý pocit už při založení za míč. A ten u Epic Max máme.
Honma T//World GS
Lofts: 9.5°/10.5°/11.5°
Stock shaft: Honma Speed Tuned

- GS je zkratkou pro „Gain Speed“, nebo-li „Získej rychlost“ či „Zrychli“. Je tedy hned jasné, oč u této hole jde.
- Kanálek a radiální rozložení váhy pomáhá ochránit rychlost míče při nepřesných úderech ve spodních partiích úderové plochy a nahoře u špičky hole. Tedy v místech, která rekreační hráči zhusta i když neradi využívají.
- 9 gramové závaží umístěné v zadní časti hole a blíže k patce než ke špičce pomáhá zvýšit stabilitu, tedy MOI hole.
- I největší hráči na trhu s drivery se v posledních letech leccos přiučily právě od japonských výrobců, kterým Honma dominuje a kteří jsou zaměření na hráče s průměrnou rychlostí švihu.
- Pokud máte rádi lehké drivery, se kterými je potřeba pracovat s citem a hlavně dobrým tempem resp. načasováním, pak tento driver je to pravé ořechové. Správným timingem dostanete s této hole maximum bez toho, že byste ohrozili zdraví svých zad.
PXG 0211
Lofts: 9° / 10.5° / 12°
Adjustable hosel: Yes (+/- 1.5°)

- PXG 0211 je nejlevnější driver značky od jejího vstupu na trh s golfovými holemi. Výrazně nejlevnější! Přesto to není žádné ořezávátko. Ano, oproti jiným modelům značky má méně možnosti nastavení, ale to není nic, co by nešlo vyřešit kvalitním fittingem.
- Svým charakterem leží přesně mezi low-spin modelem 0811X a super-tolerantním modelem XF Gen 2.
- Disponuje titanovou úderovou plochou a karbonovo-titanovou korunou.
- PXG 0211 se umístil také v kategorii TOLERANCE, ale vyšší hodnocení mu dáváme mezi anti-slice drivery. To proto, že díky nízké ceně hole můžete investovat do kvalitního fittingu, který byste měli mít možnost získat od každého prodejce značky PXG.
- Veliká úderová plocha poskytuje toleranci a je zároveň ukázkou nízko položeného těžiště, což dovoluje jednodušeji dostat míčky vysoko do vzduchu.
- Fitting mimo jiné znamená nejen správný shaft, ale i jeho správnou délku, která pomáhá řešit konzistenci zásahů v případě kratšího shaftu nebo délku úderů pokud zvolíte delší shaft.
Pro všechny, kteří dočetli až sem a neztratili se v záplavě informací můžeme konstatovat, že PXG 0211 je naším favoritem v pomyslné kategorii BEST BUY, tedy „mnoho muziky za málo peněz“. A s touto „bombou“ na závěr se loučíme.